Qualtrics

FAQs, feiten en troubleshooting over Qualtrics @kuleuven
 
 

 

Qualtrics Website: qualtrics.com

Qualtrics Research Core is een cloud-based enquêteringsplatform. Via het platform kan je enquêtes opstellen, antwoorden verzamelen en een eerste analyse maken van die antwoorden. 

 

Nuttige links

FAQ

Je kan aanloggen op het KU Leuven Qualtrics account door naar https://kuleuven.eu.qualtrics.com/ te gaan. Daar geef je je gebruikersnaam en bijhorende paswoord in.

Bachelor- en master studenten hebben altijd toegang tot Qualtrics met hun gebruikersnaam en bijhorende paswoord.

Voor doctoraatsstudenten en onderzoekers is Qualtrics een betalende dienst. Toegang tot Qualtrics staat dus ook niet per definitie open.

Men moet eerst een aanvraag indienen voor een account via de link op de informatiefiche in de servicatalogus.

De algemene handleiding vind je hier: Qualtrics Research Core manual

 Enkele instructievideo's op Youtube : Qualtrics tutorials

Als je een Qualtrics specifieke vraag hebt, zoek dan eerst op de Qualtrics support site.

Als de Qualtrics support site niet kan helpen, neem dan contact op met Qualtrics support. Om contact op te nemen met een Qualtrics supportmedewerker via telefoon, e-mail of chat, moet je inloggen op je Customer Success Hub met je standaard Qualtrics inloggegevens. Klik in de rechterbovenhoek van jouw Qualtrics-sessie om te  om te schakelen naar de Customer Success Hub.

Is de Qualtrics vraag KU Leuven specifiek, contacteer dan de ICTS helpdesk - icts@kuleuven.be.

Men kan het anonimiseren van responses in Qualtrics op twee manieren instellen:

  1. Via Survey options > Security > Anonymise responses De responses van alle respondenten worden geanonimiseerd.
  2. Via Survey flow De instellingen kunnen verschillen voor verschillende groepen respondenten.

Voorbeeld: Respondenten die niet de volledige survey doorlopen omdat ze niet voldoen aan bepaalde criteria

Survey flow > Add End of survey element in > Customize > Option: Do NOT record any personal information and remove panel association.

Door het activeren van deze functie:

  • Worden er geen IP-adressen of geo-locaties van de respondenten opgeslagen.
  • Wordt de link tussen de respondent en de respons verbroken. Je kan niet zien wie welk antwoord gaf.
  • Kan men nog steeds zien of een respondent (volledig) geantwoord heeft.

Als men het anonimiseren van de responses instelt voordat de survey wordt verdeeld dan kan dit niet ongedaan gemaakt worden.

Als men het anonimiseren van de responses instelt nadat de survey wordt verspreid dan kan dit wel ongedaan gemaakt worden.

Als men het anonimiseren van de responses instelt als de survey al actief is dan zullen alle reeds aanwezige en alle nieuwe responses geanonimiseerd worden.

.

Als u met Qualtrics werkt, kan het voorkomen dat u te maken krijgt met gegevens die te herleiden zijn tot een persoon. Houd bij de verwerking van deze persoonsgegevens altijd rekening met  deze voorwaarden:

Algemeen

Onderzoekers

Studenten

Ja.

  • Qualtrics accounts van studenten die niet meer ingeschreven zijn, worden inclusief hun inhoud aan het begin van het academiejaar verwijderd. Studenten, leidinggevenden of promotoren zijn zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van een export van data naar een ander, actief Qualtrics account. 
  • Studenten kunnen hun surveys niet zelf activeren. Het activeren van surveys moet altijd gebeuren door een personeelslid met een KU Leuven Qualtrics account.

Procedure "goedkeuring" vragen voor activering surveys voor studenten.

De optie "activeren" is niet te zien door studenten. In plaats daarvan ziet men "goedkeuring vragen".

Nadat men hierop klikt ziet men een lijst van personeelsleden met een KU Leuven Qualtrics account.

Selecteer iemand en voeg eventueel een bericht toe.

Meestal zal die persoon de promotor, assistent of lesgever zijn die de survey gaat goedkeuren.

Opmerking: Als niemand in je omgeving een Qualtrics account heeft kan je voorlopig één van de volgende personen selecteren.

- Frank Van Puyvelde

- Kristel Hoydonckx

Gelieve in dat geval de naam van een verantwoordelijke (promotor, assistent, prof, ... ) te vermelden in het bericht dat kan meegegeven worden. 

Als men geen student of personeelslid meer is dan kan men niet meer inloggen op het KU Leuven Qualtrics account.

Als er projecten zijn waarvan men eigenaar is en die verder blijven lopen dan kan men via de servicedesk vragen dat die getransfereerd worden naar een bestaand KU Leuven Qualtrics account.