U bent hier: Home / ICTS aanbod / KU Leuven-gebruikersnaam en -account / Login-problemen?

Login-problemen?

Doelgroep: KU Leuven personeelsleden, KU Leuven studenten

Personeelsleden en studenten

GebruikersnaamPersoneelskaart

  • Ik ken mijn gebruikersnaam niet (meer)
    Je gebruikersnaam heb je nodig om in te loggen op alle centrale toepassingen van KU Leuven.
    De gebruikersnaam bestaat uit een letter (u voor personeel, r, s of m voor studenten), gevolgd door 7 cijfers, bv. u1234567. Dit unieke nummer blijft hetzelfde tijdens je hele loopbaan aan de universiteit. Het nummer vind je terug op de voorkant van je personeels- of studentenkaart, bij 'Gebruikersnummer'. Personeelsleden kunnen het nummer ook terugvinden in de personeelsdatabank.
    Je kan je gebruikersnaam ook opvragen via: https://account.kuleuven.be/requestForgottenUserId.html

MFA (KU Leuven Authenticator)

  • Ik kan niet meer inloggen via KU Leuven Authenticator
    Bij het activeren van je KU Leuven Authenticator-account heb je een reset-code gekregen. Deze kan je gebruiken om je Authenticator-account te resetten
    Heb je de resetcode niet (meer) en kan je ook niet via een ander toestel inloggen? Dan kan je lokale IT-beheerder of het ICTS Servicepunt je verder helpen.
  • Ik ben mijn toestel thuis vergeten
    Ben je je Authenticator-toestel thuis vergeten en kan je niet inloggen, dan kan het ICTS Servicepunt je helpen door de MFA-verplichting tijdelijk op een lager pitje te zetten.
  • Alle info over MFA en Authenticator vind je op onze website

Wachtwoord en activatiecode

  • Ik heb nog nooit deze gebruikersnaam gebruikt. Wat is mijn initiële wachtwoord?
    Voor je de eerste keer kan inloggen op de Centrale Login, dient je account geactiveerd te worden. Dit doe je aan de hand van een afzonderlijke activatiecode. Deze activatiecode is geen wachtwoord, want ze kan enkel gebruikt worden om een initieel wachtwoord in te stellen.
    • Personeelsleden krijgen voor hun indienstreding een activatiecode opgestuurd naar het privé e-mailadres.
    • Studenten krijgen na inschrijving een activatiecode of link met activatiecode in verwerkt opgestuurd naar het privé e-mailadres.
    • Externe registraties krijgen op het ogenblik van hun registratie hun activatiecode opgestuurd naar het privé e-mailadres.
       
    De activatiecode kan gebruikt worden om een wachtwoord in te stellen via
    https://account.kuleuven.be/activate.html
     
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten
    Ben je je wachtwoord vergeten, dan heb je een nieuwe activatiecode nodig om je account te heractiveren. Je account heractiveren kan via https://account.kuleuven.be/activate.html.
    Heb je bij het aanmaken van je wachtwoord een privé e-mailadres en/of GSM-nummer opgegeven, dan kan je een nieuwe activatiecode laten opsturen naar je e-mailadres of je GSM via de activatiepagina's.
     
    Heb je geen privé e-mailadres of is er geen GSM-nummer opgegeven, dan kan je terecht bij het ICTS Servicepunt in Heverlee. Personeelsleden kunnen hiervoor ook terecht bij hun lokale netwerkbeheerder, studenten bij de ICTS PC-klasverantwoordelijke in een PC-klas in de Dekenstraat.
     
    Let wel:

    Je dient je persoonlijk aan te melden, en je personeels- of studentenkaart bij te hebben.

  • Ik wil mijn wachtwoord veranderen / mijn wachtwoord is vervallen
    Het is een goede gewoonte om geregeld een nieuw wachtwoord in gebruik te nemen. KU Leuven personeelsleden zijn verplicht om dit minimaal om de 12 maanden te doen.
    Wanneer je denkt dat iemand anders je wachtwoord gebruikt of kent, dien je zo snel mogelijk je wachtwoord te veranderen.
    Je wachtwoord veranderen kan via https://account.kuleuven.be/changePassword.html
    Personeelsleden die reeds 11 en een halve maand eenzelfde wachtwoord in gebruik hebben, worden hieraan herinnerd via de Centrale KU Leuven Login. Ook na verval kan je het wachtwoord nog wijzigen via https://account.kuleuven.be/changePassword.html
     
  • Waarom moet mijn wachtwoord zo ingewikkeld zijn?
    Je wachtwoord is je sleutel tot al je persoonlijke informatie, e-mail, studie- of personeelsgegevens, ... en moet dus een goede beveiliging bieden. Een eenvoudig wachtwoord is eenvoudig te kraken.
    Zie ook het centraal wachtwoordbeleid.

Alumni

Alumnus gebruikersnaam

  • Ik ken mijn alumnus gebruikernaam niet (meer)
    Je alumnus gebruikersnaam heb je nodig om je aan te melden op de alumni-toepassing van de KU Leuven.
    Je kan je aanmelden met je e-mailadres of met je gebruikersnaam. Deze gebruikersnaam bestaat uit een letter (q voor alumni), gevolgd door 7 cijfers, bv. q1234567. Deze gebruikersnaam wordt je toegekend zodra je een diploma behaalt aan de KU Leuven.

    Alumni kunnen hun gebruikersnaam (of q-nummer) terugvinden:
    • in elke maandelijkse alumninieuwsbrief die u van ons per e-mail ontvangt
    • op uw lidkaart die u ontvangt na betaling van uw lidgeld
    • op elke brief die we u toezenden

Kan u het gebruikte e-mailadres of gebruikersnaam niet terugvinden? Dan kan u terecht bij het secretariaat van je alumnivereniging of bij de Dienst Alumni.
 

Wachtwoord en activatiecode

  • Ik heb nog nooit deze gebruikersnaam gebruikt. Wat is mijn initiële wachtwoord?
    Voor je de eerste keer kan inloggen op de Centrale Login, dient je account geactiveerd te worden. Dit doe je aan de hand van een afzonderlijke activatiecode. Deze activatiecode is geen wachtwoord, want ze kan enkel gebruikt worden om een initieel wachtwoord in te stellen.
    Je kan een activatiecode opvragen via account.kuleuven.be mits je e-mailadres gekend is in de alumnidatabank.
    Is je e-mailadres nog niet gekend, dan kan je terecht bij je kringsecretariaat of bij de Dienst Alumni.
    Met deze activatiecode kun je een wachtwoord instellen, eveneens via account.kuleuven.be.
     
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten / Ik wil een nieuwe activatiecode
    Ben je je wachtwoord vergeten, dan heb je een nieuwe activatiecode nodig om je account te heractiveren. Je account heractiveren kan via account.kuleuven.be.
    Heb je bij het aanmaken van je wachtwoord een privé-e-mailadres opgegeven, dan kan je een nieuwe activatiecode laten opsturen naar je e-mailadres via de activatiepagina's.
    Is uw e-mailadres nog niet gekend in de databank, dan kan u terecht bij het secretariaat van je alumnivereniging of bij de Dienst Alumni.
     
    Let wel:

    Via gewone e-mail of telefoon worden geen wachtwoorden of activatiecodes doorgegeven.

  • Ik wil mijn wachtwoord veranderen
    Het is goed om geregeld een nieuw wachtwoord in gebruik te nemen. Zeker wanneer je denkt dat iemand anders je wachtwoord gebruikt of kent, dien je zo snel mogelijk je wachtwoord te veranderen.
    Je wachtwoord veranderen kan via account.kuleuven.be

Bezoekers / Externen

Gebruikersnaam

  • Ik ken mijn gebruikernaam niet (meer)
    Je gebruikersnaam heb je nodig om in te loggen op alle centrale toepassingen van de KU Leuven, waar je toegang toe krijgt.
    Je ontvangt je gebruikersnaam en activatiecode via mail na het invullen van het registratie formulier. Let wel, een account geeft je nog niet de nodige rechten, hiervoor heb je een toelating van een KU Leuven medewerker nodig.
    Je kan deze account wel altijd gebruiken voor enkele publieke toepassingen, zoals:

Wachtwoord en activatiecode

  • Ik heb nog nooit deze gebruikersnaam gebruikt. Wat is mijn initiële wachtwoord?
    Voor je de eerste keer kan inloggen op de Centrale login, dient je account geactiveerd te worden. Dit doe je aan de hand van een afzonderlijke activatiecode. Deze activatiecode is geen wachtwoord, want ze kan enkel gebruikt worden om een initieel wachtwoord in te stellen.
    Je ontvangt je gebruikernaam en activatiecode via mail na het invullen van het zelfregistratieformulier.
     
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten / Ik wil een nieuwe activatiecode
    Ben je je wachtwoord vergeten, dan heb je een nieuwe activatiecode nodig om je account te heractiveren. Je account heractiveren kan via https://account.kuleuven.be/activate.html.
    Heb je bij de zelfregistratie een e-mailadres of GSM-nummer opgegeven, dan kan je een nieuwe activatiecode laten opsturen via https://account.kuleuven.be/requestActivationCode.html
     
    Is je e-mailadres nog niet gekend in de databank, dan kan je terecht bij het ICTS Servicepunt.
     
    Let wel:

    Via gewone e-mail of telefoon worden geen wachtwoorden of activatiecodes doorgegeven.

  • Ik wil mijn wachtwoord veranderen
    Het is goed om geregeld een nieuw wachtwoord in gebruik te nemen. Zeker wanneer je denkt dat iemand anders je wachtwoord gebruikt of kent, dien je zo snel mogelijk je wachtwoord te veranderen.
    Je wachtwoord veranderen kan via https://account.kuleuven.be/activate.html
     
  • Waarom moet mijn wachtwoord zo ingewikkeld zijn?
    Je wachtwoord is je sleutel tot al je persoonlijke informatie, e-mail, studie- of personeelsgegevens, ... en moet dus een goede beveiliging bieden.
    Een eenvoudig wachtwoord is eenvoudig te kraken.